Enemmän asenteita kuin koodeja!

6.2.2016 / Lea

 Olisiko vloggaus nyt SE juttu, jolla Suomen ICT-ala saadaan nousuun? Jarno Jäppinen peräänkuuluttaa rohkeaa toimintaa ja ennakkoluulottomia asenteita.

Suomi on insinöörivetoinen yhteiskunta, jossa ei osata myydä ja siksi maailmalla teknisesti heikommat ratkaisut pesevät mennen tullen Suomessa kehitetyt teknisesti paremmat teknologiat.

Tämä aiheuttaa sen, että saamme kyllä yhteiskuntaan tottelevaisia työmuurahaisia, joilla ei ole yhtään omaperäistä ajatusta, mutta yhtään ainutta uutta Steve Jobsia ei tähän yhteiskuntaan tällä rakenteella tule.

Jos haluaa olla Steve Jobsin kaltainen, niin pitää rikkoa rajoa ja astua taantumuksellisten voimien varpaille.

Idean takana on aina ihminen ja se on Suomessa unohtunut niin Sitran kalvoissa kuin koko yhteiskunnallisessa ajattelussakin.

Applen takana oli Steve Jobs, Facebookin takana Mark Zuckerberg jne...

Tietenkään yksikään näistä firmoista ei rakennu vain yhden miehen energialla, mutta yksi mies ottaa vastuun ja johtaa laivaa sekä visioi sen päämäärät. Menestyvän teknologiayrityksen takana näyttää siis olevan yksi vahva vastuunkantaja.

Suomessa sen sijaan yhä yritetään tehdä kompromissiratkaisuja, jotka eivät pahoita kenenkään mieltä. Tästä on seurauksena keskinkertaisuutta, hitautta ja ennen kaikkea kilpailukykymme rapautumista.

Jos haluaa olla Steve Jobsin kaltainen, niin pitää rikkoa rajoa ja astua taantumuksellisten voimien varpaille.

Muutos tulee aina ulkopuolelta yhden miehen autotallifirmoista, joissa idea jalostuu innostuksen kautta tuotteeksi, kuten Fingersoft näytti meille esimerkkiä.

Kun nyt kehitysehdotuksia haettiin, niin otan radikaalin näkemyksen ja lähdetään rakentelemaan teknologiateollisuutta nykyisten järjestelmien ulkopuolelta ja ennen kaikkea niitä uusia Steve Jobseja etsien.

Vloggaajat – siis videoblogin pitäjät – varsinkin Youtubessa ovat olleet viimevuosien ilmiö ja minusta siihen on syytä pureutua nyt.

Teknologiateollisuus tarvitsee Suomessa altavastaaja-asemassa olevia yrittäjiä, jotka tulevat haastamaan nykyiset kuviot rohkealla toiminnalla ja jotka välttävät henkensä uhalla keskinkertaisuutta ja kompromiseja. Pelaavat siis omilla pelimerkeillä ja omin ehdoin.

Joten minusta vloggaajat ja someilmiöt voisivat olla se juttu, jolla Suomeen saataisiin uusia teknologia-alan yrittäjiä, joilla olisi uusi näkökanta asioihin.

Nykyään nimittäin tuntuu siltä, että postauksia tekevät haluavat nopeasti saada paljon klikkauksia, mutta heillä ei sinällään ole mitään annettavaa ihmisille.

Mitäpä, jos joku pelintekijä tekisi ensin vlogin ja kertoisi tekevänsä pelin ja jokainen vloggaus kertoisi pelin synnystä ja tätä kautta luotaisiin pelille ja pelintekijälle huomiota jo koodausvaiheessa?

Tai jos somen kautta ensin tuotaisiin yrittäjää ja hänen persoonallisuuttaan esille ja vasta sen jälkeen alettaisiin kasvattaa fanikuntaa ja kun odotusarvo olisi huipussaan, niin sitten heitettäisiin valmis tuote maailmalle.

Myös beta-testausta voisi tehdä yhdessä fanikunnan kanssa.

Tuettasiin ensin ihmistä, jolla on idea ja ja sitten tuettaisiin tämän kehittymistä vahvaksi teknologiayrittäjäksi mieluummin kuin tehdään taas joku ihmeellinen tuote, jota emme sitten osaa myydä ja joka loppupeleissä kuitenkin häviää ruotsalaisille.

***

MiitIT ry (ent. Helsingin Tietojenkäsittely-yhdistys ry Hetky) järjesti syksyllä 2014 avoimen kirjoituskilpailun, jossa etsittiin ratkaisuja Suomen ICT-alan pelastamiseksi. "Monet osallistujien ehdotuksista voisi ottaa suoraan seuraavaan hallitusohjelmaan", toteaa Hetkyn puheenjohtaja Katrina Harjuhahto-Madetoja. "Alan ammattilaisia kannattaakin kuunnella herkällä korvalla myös poliittisissa piireissä."

Artikkelin kirjoittaja Jarno Jäppinen sai kilpailussamme kunniamaininnan.

Jarno Jäppinen

Jarno Jäppinen on yrittäjä, kirjailija ja kustantaja.

Jaa sosiaalisessa mediassa

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin